Vidoucí kampaň potřebujeme vaši pomoc!

Možná jste zaznamenali, že právě běží Donio kampaň na podporu Vidoucích a tvorbu tohoto nového webu. https://www.donio.cz/novy-web-literarni-souteze-vidouci Ráda bych vám kampaň představila a vysvětlila, proč to děláme a čeho se snažíme dosáhnout. Proč potřebujeme nový web? Jak si možná dovedete představit, organizace Vidoucích stojí čas. Je to jednak čas porotců, který stráví čtením povídek, ale také čas organizátorů a administrátorů. Zejména hlavní koordinátorka, Alexis, tráví Vidoucími desítky hodin při přijímání, anonymizování a kontrole povídek, další desítky hodin pak rozdělováním povídek a rozesíláním balíčků porotcům – a práce nekončí, v obou kolech pak na přijímání, kontrolu a zadávání hodnocení padnou další desítky hodin. Hodně práce je také kolem kontroly slovních hodnocení, kontroly prvků fantastiky či organizace Nevidoucího. To vše děláme ve svém volném čase, bez jakékoliv odměny kromě dobrého pocitu. Mnoho z těchto činností probíhá přes SQL databázi a program, kterému mazlivě říkáme Hustoprogram. Zakladatel soutěže, Harv, ho napsal v roce 2008 jako seminární práci. Tehdy nám výrazně ušetřil práci a zjednodušil hodnocení, ale dnes už je beznadějně zastaralý, většině porotců nefunguje a i těm, kterým funguje, pravidelně padá, což práci jenom prodlužuje a vede k nekonečným frustracím. Takhle vypadá rozhraní Hustoprogramu pro porotce. Jsem tam přihlášená, vidím povídky, které mám přidělené, a můžu každé povídce psát hodnocení ve zvláštním okně. Jednou z velkých nevýhod Hustoprogramu je třeba nemožnost zvětšení písma, takže porotci se špatným zrakem nebo s velkým rozlišením obrazovky mohli program používat jen velmi těžko. Další nevýhodou je krátký timeout, takže se často stává, že než dopíšete hodnocení, program se zasekne a vaše hodnocení se neuloží. To vedlo k tomu, že jsme všichni museli psát hodnocení v textovém editoru vedle. Takhle vypadá rozhraní pro hodnocení jednotlivé povídky, tentokrát ve druhém kole. Za porotce, kteří Hustoprogram nevyužívají (teď jich je velká většina), musí hodnocení každé povídky někdo ručně překopírovat a zadat. Přes všechny výhody, které nám využívání Hustoprogramu přináší, jsme se rozhodli, že čas strávený jeho krmením už je příliš dlouhý a užírá nám to přílišné množství hodin z našich životů. A zároveň přece jde o činnosti, které lze snadno automatizovat. Přece není potřeba, aby dodržení znakového limitu musel někdo kontrolovat u každé povídky ručně to samé anonymizace, žijeme přece ve 21. století a jsme scifisti! To přece musí nějak jít! Začali jsme hledat někoho, kdo by nám s tím pomohl a našli jsme Šárku Dudovou, která kromě zkušeností s tvorbou webu, marketingem a neziskovým sektorem je navíc také fantazačka a majitelka eshopu s mystery boxy (https://www.popkrabicka.cz/). Doporučila nám, jak nejlépe a nejlevněji automatizovat soutěžní procesy vydali jsme se cestou nového webu na šabloně WordPress a webových pluginů. Zasílání i hodnocení povídek by mělo v budoucnu probíhat přímo na stránkách – autoři tam nahrají své povídky (kterým se například automaticky zkontroluje počet znaků a nebude to muset nikdo dělat ručně) a porotci pak po přihlášení uvidí „své“ povídky a budou je moci hodnotit. Bez instalace jakéhokoliv programu, bez omezení na operační systém a bez ztrácení emailů ve spamové složce. Nový web je ve výstavbě a prohlédnout si ho můžete už teď, na automatizaci procesů se právě pracuje. Vše závisí na výši vybrané částky. Kampaň a co z toho budete mít vy? Tím se dostáváme ke kampani. Pro nás to byla nejjednodušší cesta, jak získat potřebné finance. Formou crowdfundingu, kdy každý dá trošku a dohromady je toho dost. Platformu Donio jsme vybrali, protože umožňuje, aby kampaň spravovala fyzická osoba (jako Vidoucí nejsme právnická osoba a nechtěli jsme ji zakládat) a peníze dostaneme, i když nesplníme vytyčený cíl stačí dosáhnout 50 % cílové částky. Za cílovou částku jsme si stanovili 40 tisíc korun. Zhruba 5000 padne na grafiku a logo, dalších 10 tisíc bude stát tvorba webu, nejdražší pak budou pluginy a jejich nastavení, aby uměly stejné procesy, které uměl Hustoprogram, to bude stát cca 15 tisíc korun. Přidali jsme dalších 10 tisíc na dlouhodobější provoz webu (hosting, placené pluginy, podpora), který jsme odhadli na jednotky tisíc ročně, a pokrytí nákladů kampaně (ne všechny odměny jsou poskytnuté zdarma). Kampaň je odměnová to znamená, že za podporu soutěže si můžete něco vybrat. Na odměnách se podílí mnoho porotců a příznivců soutěže. Říkali jsme si, že naší hlavní silnou stránkou jsou slovní hodnocení a literární kritika nabízíme tedy v rámci odměn podrobné beta čtení povídky, a to jednak zcela seriózní, ale také pochvalné a pozitivní, plné chlupatých koťátek a růžových jednorožců, nebo naopak ledově sarkastické, kritické a plné hlášek nevhodných pro slabší povahy. Pokud máte v šuplíku nějakou povídku, které by se hodilo beta-čtení, naši porotci se na ni velmi rádi vrhnou! A nejen na povídku, nabízíme i beta-čtení jiného formátu novely, knihy, nebo třeba i gamebooku. Nechali jsme také vyrobit placky a nálepky s hláškami ze soutěže. Víme, že spousta z vás měla hlášky masochisticky ráda, i přes jejich značnou politickou nekorektnost (nebo právě proto?). Zvěčnili jsme ty nejlepší (a nejkratší) z nich v designu od porotkyně Ellie. Porotkyně Eri šije látkové obaly na knihy a porotkyně Beldaran háčkuje roztomilá zvířátka. Mezi odměnami také najdete podepsaný výtisk knihy Píseň války od Míši Merglové, mystery krabičky se čtenářskou tématikou od webmasterky Šárky nebo knihomolské samolepky od Liškolepek. Vrcholem mezi odměnami pak jsou ilustrace na přání můžete nechat zvěčnit sami sebe nebo své blízké jako fantasy postavy, nechat si ilustrovat svoji povídku, nebo prostě jen namalovat obraz na přání. Umělkyněmi jsou Domča z Liškolepek, porotkyně Bea a porotkyně Ellie. Doufáme, že vás naše odměny zaujaly, že nám hodíte groš a zachováte soutěži přízeň i v dalších letech. Těšíme se na vaše povídky! Cellindra

projít na článek

Vidoucí 2023: výsledky

Jubilejní 20. ročník Vidoucích je za námi a zde jsou jeho výsledky! Vyhlášení proběhlo 26. 8. v rámci PevnostConu v Praze na Zlíchově. Zde je výsledné pořadí povídek v první pětce: 1. místo: Svědomí A.I. od Tomáše Luksche 2. místo: Láska, která nerezaví

projít na článek

Proč by měl Západ zvýšit pomoc Ukrajině

(Britské_listy) Rusko stupňuje svou kampaň terorizování Kyjiva. Ale Rusové, přes všechno své chvástání, jsou nyní v defenzívě a pravděpodobně tam zůstanou – pokud Ukrajina ze Západu dostane zbraně, které potřebuje, napsal Tom Nichols.

projít na článek

Negativní kampaň se dá přepísknout. Přesto si může poražený odnést, že příště bude ještě brutálnější

Se slovenským sociologem Michalem Vašečkou o tom, kdy negativní kampaň nemusí vyjít, a jaká ponaučení si poražení odnášejí

projít na článek

Kampaň pro Vidoucí dosáhla cílové částky!

Slavíme, protože v neděli 23. 7. naše crowdfundingová kampaň dosáhla cílové částky 40 tisíc korun! Jsme nesmírně vděční, že se našlo více než 80 přispěvatelů, kteří vidí smysl v tom, co děláme, a dokonce je nám ochotno v těchto těžkých časech přihodit pár

projít na článek

Kampaň Petra Pavla před druhým kolem voleb

Petr Pavel vyrazil tento týden do Ústí nad Labem a Ostravy na kampaň před druhým kolem prezidentských voleb. Podpořili ho společně  Danuše Nerudová a Pavel Fischer.

projít na článek