V únoru loňského roku se astronomové pochlubili prvním zachycením rádiových emisí mezi exoplanetou a její mateřskou hvězdou. Planeta by měla podle těchto měření obíhat s periodou 1,5 dne okolo červeného trpaslíka. Podrobněji jsme o objevu psali v článku Exopolární záře: Vědci poprvé zachytili rádiové emise z interakce mezi hvězdou a planetou. Pohyb planety silným magnetickým [] The post GJ 1151 b: Astronomové objevili exoplanetu rádiovou emisí. Pak ji potvrdili a teď smetli ze stolu appeared first on Exoplanety.cz.

projít na článek

L 98-59 b: Astronomové detekovali dosud nejlehčí exoplanetu měřením radiálních rychlostí

Astronomové objevili nebo spíše detekovali zatím nejlehčí exoplanetu měřením radiálních rychlostí. Příběh systému L 98-59 se začal psát už v roce 2018. Na hvězdu o hmotnosti a velikosti třetiny Slunce, která se nachází jen 34 světelných let od nás, se zam

projít na článek

Astronomové objevili jednu z nejmenších exoplanet. Je to ohnivý kus železa

Astronomové prostřednictvím družice TESS objevili další malou planetu. GJ 367 b je v mnoha ohledech extrémní. Mateřskou hvězdu pozorovala TESS na přelomu února a března roku 2019. U hvězdy objevila planetu, která ji oběhne za 7,7 hodin. GJ 367 b je předst

projít na článek

První exoplaneta s vůni kávy. Spektrograf ESPRESSO objevil exoplanetu u oranžového trpaslíka

Spektrograf ESPRESSO objevil svou první exoplanetu. Data z lovce exoplanet použili astronomové už dříve, ale teprve nyní byl učiněn objev založený primárně na datech z tohoto úchvatného přístroje. První metodou pro objevování exoplanet bylo měření radiáln

projít na článek

Záhada chaosu v GW Orionis. Astronomové možná objevili první planetu, která obíhá tři hvězdy současně

Astronomové už objevili řadu exoplanet, které jsou součástí vícenásobných hvězdných systémů. Mohou existovat dva scénáře. V prvním planeta obíhá okolo hvězdy, která je součástí dvojhvězdy, případně i trojhvězdy. Druhou možností je, že planeta obíhá okolo

projít na článek

Gliese 486 b: Blízká exoplaneta jako nadějný cíl pro JWST?

Astronomové objevili u červeného trpaslíka o hmotnosti a velikosti třetiny Slunce novou exoplanetu. Gliese 486 b je o třetinu větší a 2,8krát hmotnější než Země. Vědci pozorovali její tranzity několika dalekohledy na Zemi: MuSCAT2 na 1,5 metrovém Telescop