Česko má 1300 nabíječek a výkon stoupá. Tři čtvrtiny nabíjení ale probíhají doma

Dodavatelé elektřiny hlásí meziroční nárůst odběru energie u nabíjecích stanic na dvojnásobek. Roste počet stanic i jejich výkon. Trend odpovídá přibývajícímu počtu elektromobilů a vyšší kapacitě baterií. Na sto aut u nás připadá 22 veřejných nabíječek, průměr EU je přitom jen 15. V tomto ukazateli je Česko daleko před Německem, Francií, Rakouskem nebo Švédskem. Vysvětlení tohoto jevu je trojí. Elektromobilů u nás přibývá pomaleji než v bohatších státech s dotacemi. Schvalování staveb je naopak extrémně zdlouhavé a chtějí-li být energetici připraveni, musí se do akce pustit s velkým předstihem. Nebylo jasné, zda česká vláda mezitím nějaké dotace přece jen neschválí. A řada manažerů si dosud pamatuje nepřipravenost distribučních sítí za prudkého nástupu solárního boomu. Ilustrací je právě otevřený nový nabíjecí terminál ČEZ v Letňanech. Přestože stojí na obyčejném parkovišti u obchodního domu na kraji města, s vyřízením všech formalit jeho vybudování trvalo dva roky. Ještě pomaleji to jde v městské zástavbě, kde je třeba splnit požadavky na šířku chodníku, připomínky obyvatel nebo památkovou ochranu. Třetím důvodem, proč u nás nabíječek přibývá relativně rychleji než aut, jsou vysoké příspěvky z evropských fondů. ČEZ uvádí, že z pěti set stanic jich dvě stě vyrostlo s pomocí Operačního programu Doprava a grantu Connecting European Facility. Zástupci některých dalších dodavatelů mimo záznam neskrývají, že do projektů bez dotací vůbec nemají zájem investovat. Odhaduje se, že samotným provozem si na sebe nabíječky vydělají, až u nás bude jezdit 50 tisíc elektromobilů. Dnes jich je 15 tisíc. Nejdražším prvkem provozu stanice je rezervace vysokého odběru energie, již je třeba rozpočítat na co nejvyšší počet nabíjejících zákazníků.  Přesto se síť rozrůstá stále rychleji. Prvních sto stanic jsme budovali šest let, poslední stovka přibyla za sedm měsíců, potvrdil při otevření terminálu v Letňanech ředitel obchodu a strategie ČEZ Pavel Cyrani. Nejvíce veřejných stanic nabízí střídavý proud s výkonem 22 kilowattů a stejnosměrný s 50 kilowatty. Podle statistik ČEZ přes devadesát procent zákazníků využívá právě padesátky . Ultrarychlými nabíječkami s výkonem 150 až 300 kilowattů loni protekla jen čtyři procenta energie. Poptávka po vysokých výkonech však rychle roste, neboť přibývá elektromobilů s nabíjecím výkonem kolem 200 kilowattů. Ultrarychlé nabíječky lidé nejčastěji využívají při dlouhých cestách, kdy dávají přednost rychlosti před cenou. Každá kilowatthodina zde vyjde o dvacet až třicet procent dráž. Nejvytíženější z těchto stanic jsou například na Rozvadově, ve Vystrkově u Humpolce nebo v brněnské zóně Olympia. Jak ČEZ, tak PRE a E.ON hodlají letos právě síť ultrarychlých nabíječek výrazně posílit. Veřejnými nabíječkami zmíněných tří dodavatelů loni proteklo 8,7 gigawatthodiny energie. Z počtu kolem 15 tisíc elektromobilů, průměrného nájezdu 15 tisíc kilometrů a spotřeby kolem 18 kWh/100 km lze přibližně odhadnout, že tři čtvrtiny energie berou elektromobily odjinud. Tedy v domácích či firemních garážích.

projít na článek

Přenosný bluetooth reproduktor CARCLEVER nový BTS02

Cena: 1 929 Kč Nový přenosný bluetooth reproduktor CARCLEVER BTS02 Vlastnosti: Voděodolný reproduktor stupně krytí IPX5 Podpora: BT5.0, USB, AUX, FM, MIC, TWS, IPX5 Podpora FM rádia, přehrávání z USB Flash disku Hands-free vyřizování hovorů Kryt reprodukt

projít na článek

Stříkací pistole WAGNER Wall Sprayer W 450

Stříkací pistole Wagner W 450 je pokračováním velmi úspěšného modelu W 615. Ještě kompaktnější a s novým typem trysky. Její hlavní použití je pro nástěnné barvy, ale po zakoupení příslušenství ji lze použít pro aplikaci barev na dřevo a kov. Technické ú

projít na článek

Škoda Enyaq RS iV je tady. Maximálka 180 km/h a dojezd 500 km

Enyaq RS iV disponuje stejně jako Enyaq Coupé RS iV dvěma elektromotory s celkovým systémovým výkonem 220 kW a pohonem všech kol. Dojezd činí více než 500 km v režimu WLTP. Maximální nabíjecí výkon 135 kW umožňuje ještě rychlejší nabíjení na odpovídajícíc

projít na článek

AKTIVLAK S 1300 dvousložkový epoxidový lak 1,4kg

AktivLak S 1300 dvousložkový epoxidový lesklý lak na dřevo, korek a parkety. Popis: Aktivlak S 1300 je určen k penetraci savých povrchů (betonu, dřeva, zdiva apod.) pod nátěrové systémy, k lesklým transparentním nátěrům

projít na článek