Alto NG.

Výsledek certifikace dle nového českého předpisu UL-2, pro maximální vzletovou hmotnost 600 kg, spolu s téměř patnácti lety zkušeností s provozem letounu Alto. Nezměněné letové výkony a pádové vlastnosti, díky kterým je Alto tolik oblíbeno mezi českými a zahraničními piloty, v kombinaci s vylepšeními a modernizací. To je nové Alto NG. Nejviditelnější změnou oproti předcházejícímu modelu je délka a tvar motorového krytu. S o deset centimetrů delším krytem získává Alto elegantnější vzhled s plynulejším navázáním trupu na pilotní prostor. Nejedná se však pouze o vizuální vylepšení. Díky souvisejícímu prodloužení motorového lože došlo také k posunutí motoru vpřed, uživatelům se tak již nestane, že by se Alto při nastupování převrátilo vzad. Změna zároveň umožnila plné využití zavazadlového prostoru o kapacitě 15 kg. Nové motorové instalace ALTO NG má rovněž oproti předcházejícímu modelu lépe vyřešeno chlazení motoru a oleje, topení do kabiny a podchlazování motoru v zimních měsících. Vše díky novému tvaru motorového krytu a jeho vnitřní struktury sání vzduchu do karburátorů a deflektoru chlazení válců. Nový airbox ještě více stabilizuje vzduch mezi oběma karburátory, což přispívá ke klidnějšímu chodu motoru a náporové nasávání zase poskytuje dostatek vzduchu pro jinak standardně nepřeplňovaný motor. V součinnosti s vodním a olejovým termostatem, a možností vybrat si ze tří velikostí olejového chladiče, se motor nepřehřívá ve stoupání, ani nepodchlazuje při dlouhém klesání. Pevnější a vyztuženější Ze zkušeností z pravidelných servisů a prohlídek vzešlo u Alta NG nové uchycení přední podvozkové nohy v motorové přepážce nýty s větší únosností. U přední nohy došlo také ke zvýšení pevnosti. Uvnitř kabiny pak byly vyztuženy úchyty ramenních pásů. Ač se křídlo zdá na první pohled stejné, i zde došlo ke změnám. Konkrétně ke konstrukčním úpravám, zjednodušení výroby, posílení samotného křídla a odstranění drobných kolizí, které komplikovaly montáž vztlakových klapek. Byla také upravena poloha pitotovy trubice a odlétána kalibrace rychloměru se sondami od výrobců Garmin a Dynon. Na trupu, v horní části potahu a pod okénky, přibyly podélníky, které zvyšují stabilitu potahů a celkovou tuhost konstrukce. Certifikační výpočty také ukázaly, že je nutné zvednout rychlost VD, a to z 270 km/h na 295 km/h. V návaznosti na to bylo nutné zvednout tuhost řízení a posunout těžiště výškového kormidla blíže k ose jeho otáčení. Toho bylo dosaženo hmotovým odlehčením na jeho koncích, což zároveň přispělo k nižší síle v řídící páce při pojíždění, lepší odezvě sil při manévrech a lepší vyvažitelnosti v různých přistávacích konfiguracích. Změna řízení Tuhost řízení byla zvýšena změnou koncepce přenosu sil, a to z řídící páky na kormidlo. Lana pro podélné řízení byla nahrazena systémem táhel, pák a vahadel, což přineslo rychlejší a přesnější kontrolu nad letadlem a zároveň rychlou odezvu zpět pilotovi. Odpadla nutnost napínání ovládacích lan a vyvazování napínáků. Lana zůstala jen v systému řízení zatáčení letadla. Tato změna s sebou nesla celou řadu konstrukčních úprav vyztužení, držáky podávacích pák, kontrolní otvor apod., které jsou viditelné ze spodní strany trupu, zejména pod zavazadlovým prostorem. Celý systém řízení je jištěn závlačkami. Sekundární systém podélného vyvážení Další významnou změnou je přidání druhé trimovací plošky na výškovém kormidle. Předpis vyžaduje, aby bylo letadlo vyvažitelné vždy v určitém rozsahu násobku pádové rychlosti v dané konfiguraci při nejhorší možné poloze centráže. V praxi to znamená, že je nutné plnit tuto podmínku na 1,1 násobku pádové rychlosti s plně vysunutými vztlakovými klapkami s maximální přední centráží. Řešením byl vývoj vlastního ovladače klapek, který zároveň ovládá druhou trimovací plošku (na pravé straně výškového kormidla). Ta se se zvyšující výchylkou klapek vychyluje dolů a snižuje tak pilotovi sílu do řízení. Tato síla však nikdy plně nevymizí, aby pilot poznal, že se s výchylkou vztlakových klapek mění klopivý moment křídla. K plnému vyvážení letadla pak slouží trimovací ploška umístěná na levé straně výškového kormidla, která je standardně ovládána pilotem z kabiny. Nové možnosti Vedle konstrukčních změn došlo s příchodem Alta NG také k rozšíření příslušenství a doplňků. V rámci příplatkové výbavy přibyla možnost výběru hydraulicky stavitelné vrtule. Letadlo má s tímto typem vrtule výborné letové výkony jak ve stoupání, tak v cestovním režimu, což ocení zejména ti, kteří používají Alto jako příležitostné vlečné letadlo. Hydraulicky stavitelná vrtule oproti elektrické disponuje dokonalou kontrolou nad režimem vrtule v takřka okamžitém čase. V rámci interiéru byla přidána možnost výběru sedaček s opěrkou hlavy. Mezi piloty byly umístěny zdířky na konektory sluchátek, což zamezí přiskřípnutí kabelů při zavírání kabiny. Na přání mohou být přidány také lemo konektory. Držáky sluchátek za hlavami pilotů jsou již standardem. Oproti letadlům starších výrobních čísel byla upravena ergonomie pedálů a řídicí páky. Vedle již zmíněného inteligentního ovladače klapek najdete nově v interiéru také palivový kohout se START tlačítkem, kde je mechanicky zabráněno nastartování letadla s uzavřeným palivovým kohoutem. Dále není potřeba přemýšlet nad tím, ze které nádrže je nutné brát palivo jako první, když jsou obě plné. Je možné brát z kterékoli, protože nespotřebované palivo se vrací tam, odkud se právě bere. Přístrojové desky i u tohoto modelu vytváříme na míru našim zákazníkům. Vzhledem k mnoha letům zkušeností jsme schopni navrhnout vhodný výběr a kombinaci na základě zákazníkových nejen finančních možností. Alto NG v nejluxusnější a nejkomplexnější výbavě je možné postavit s prázdnou hmotností 356 kg, letadlo s pevnou vrtulí, základními přístroji a bez záchranného systému s prázdnou hmotností 320 kg. Celý proces certifikace pro nás byl a je obrovskou zkušeností. Děkujeme proto všem našim zákazníkům za trpělivost a pochopení, které s námi v období pandemie vždy měli. Věříme, že se vám za to naše letouny odvděčí. Zároveň se u nás ale vývoj nezastaví ani nyní. V budoucnu bychom chtěli vytvořit jednotný design aerodynamických krytů kol, optimalizovat tvar kýlu letadla a navrhnout stavitelné pedály a sedačky, stejně jako přístrojovou desku umožňující zástavbu většího množství letových a motorových přístrojů. The post Alto NG. appeared first on DIRECT FLY.

projít na článek

LAA sobě 2022

Poslední srpnový víkend se na letišti v Jihlavě uskutečnila již tradiční akce LAA sobě, na níž se setkali jak čeští výrobci, tak majitelé ultralehkých letounů. I přes nepříliš příznivé počasí v Brně se nám z Medlánek podařilo doletět se dvěma letadly a ce

projít na článek

ALTO SLET 2023

Zveme vás na 1. ročník sletu letounů Alto a setkání všech příznivců ultralehkého létání, které se uskuteční 20. května 2023 od 9 hodin na Letišti Medlánky (LKCM). V průběhu celého dne představíme první prototyp letounu STOL Cruiser spolu s novým model

projít na článek

Mondial de lULM 2022

Letos jsme se vydali ukázat naše nové Alto NG také na slet v Blois ve Francii. Již tradiční Mondial de lULM se koná od 2. do 4. září a naleznete nás zde po boku kolegů z Aerodyne Services Těšíme se na vás! The post Mondial de lULM 2022 appeared f

projít na článek

Navštivte nás na LAA sobě 2022

Letošní ročník LAA sobě se blíží a my máme radost, že bude Alto NG zastoupeno v hojném počtu. Navštivte nás na našem stánku a prohlédněte si tuhle novinku na vlastní oči. Těšíme se v sobotu 27. srpna 2022 od 10.00 hodin na letišti v Jihlavě. Ví

projít na článek

Novacolor Aplikace pro smartphony

DOWNLOAD NOVACOLOR APP TADY Novacolor è, da oltre 30 anni, il brand italiano dedicato alla finiture decorative d’alto pregio per interni ed esterni. Attivo in oltre 50 paesi, è il punto di riferimento nazionale ed internazionale per architetti e designer.

projít na článek